سیستان و بلوچستان

چابهار، بندر اقیانوسی با پتانسیل های فراوان اما غرق در فقر

امروزه محرومیت ها و کمبودهای گوناگون در استان سیستان و بلوچستان توجه بسیاری از مقامات و نمایندگان مجلس را به خود جلب می کند.

رفع بسیاری از این کاستی ها و فقر پنهان در سیستان و بلوچستان که سالهاست مشاهده نمی شود ، مستلزم کار جهادی ها و حمایت مسئولان در سطوح مختلف است. رفع این کاستی ها زمینه ساز توسعه سیستان و بلوچستان است.

در همین حال ، چابهار تنها بندر دریایی کشور است که از پتانسیل بالایی برخوردار است. با وجود قابلیت هایش ، به سرزمینی فراموش شده شباهت دارد. به همین دلیل ، تعدادی از نمایندگان مجلس در تلاشند تا با بازدید از شهر در جهت رفع مشکلات این منطقه اقدام کنند.

معین الدین سعیدی ، نماینده ساکنان چابهار ، نیکشهر ، کنارک و قصرقند و جلال رشیدی ، نماینده ساکنان مرودشت ، ارسنجان و پاسارگاد از جمله نمایندگانی هستند که اخیراً برای رفع مشکلات مردم به چابهار آمده اند و مشکلات را به دقت بررسی کرده اند. از مردم.

در همین راستا میزگردی با این دو نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم. متن کامل این میزگرد به شرح زیر است.

* سفر معاونان به استان ها پاسخ بسیاری از منتقدان را به دنبال داشت ، این سفرها را چگونه ارزیابی می کنید؟

معین الدین سعیدی: در پاسخ باید بگویم که منتقدان این سفرها باید قانون اساسی را مطالعه کنند ، زیرا طبق قانون نمایندگان ملت نمایندگان کل مردم ایران هستند و حق ورود به همه بخش ها و استفاده از وضعیت نظارتی خود را دارند.

حقایق نشان می دهد که بین آمار دولت و حقیقت تفاوت معناداری وجود دارد ، بنابراین تکیه بر آمار دولت کافی نیست و سفر مشاهده ضروری است.

به عبارت دیگر ، ارائه راه حل برای مشکلات تا زمان انجام این سفرها و تا زمانی که صریحاً با مردم صحبت نکنید ، دشوار است.

نمایندگان و سایر دولتمردان قبلاً به این استان سفر کرده اند. در سفرهای قبلی از سایت های موجود از جمله بنادر ، پتروشیمی ها و پروژه های در حال انجام بازدید شده بود ، اما سفر بسیار متفاوت بود زیرا نمایندگان سفر خود را از حومه شهر آغاز کردند و با زاغه نشینان دیدار و از نزدیک با زاغه نشینان و ماهیگیران منطقه دیدار کردند. آنها در مورد مشکلات کمبود آب ، ترال ، فقر و محرومیت در منطقه صحبت کردند و آگاهی یافتند.

کارهایی که توسط بچه های انقلابی مجلس انجام شده قابل تحسین است ، نمایندگان مجلس در این سفر مدت زیادی در مهمان خانه نماندند ، بلکه در خانه های معمولی مستقر شدند که حتی یک تخت برای استراحت هم نداشتند.

اولین دستاورد این سفرها توجه رسانه ها به این موضوعات است و تا زمانی که مورد توجه رسانه ها قرار نگیریم مشکلات و مشکلات جنوب استان حل نمی شود.

* در این سفر تراول چه تصمیمی گرفته شد که یکی از مشکلات صیادان بود؟

معین الدین سعیدی: ما با همه انواع ترال مخالف هستیم و در همین راستا چندین جلسه خبرگان با نمایندگان خدمات محیط زیست و صید برگزار کردیم و مقرر شد 2 سال صید ترال در منطقه ممنوع شود.در حال حاضر ، به عنوان یک بخشنامه و توافق نامه ، به فراکسیون شیلات و حفاظت از محیط زیست ایران از صید فانوس ابلاغ شده است ، اما منطقه آزاد همچنان با “یال اسب” یا “تراول” در حال صید است و هیچ بخشنامه ای در این مورد وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین مخالفت خود را با ترال اعلام كرد كه در قالب نامه ای به اجلاس نیروها كه قطعاً ممنوعیت ترال برای همیشه ممنوع است ، ارسال شد.

متأسفانه ، برنامه ششم توسعه موانع موجود در ترال را مشخص نمی کند و این زمینه ای برای سو abuse استفاده ایجاد می کند. این نوع ماهیگیری برای صیادان محلی مفید نیست و حتی مشاهده شده است كه ترال گاهی در همان دریا فروخته می شود.

* عواملی که منجر به حاشیه نشینی عمیق در چابهار شده را توضیح دهید؟

معین الدین ساعدی: ریشه های حاشیه نشینی در منطقه زیاد است و این پدیده به دلیل عمق و محرومیت فزاینده ناشی از عدم توجه به روستاها و خشکسالی به پدیده ای بی نظیر در جهان تبدیل شده است.

در جنوب سیستان و بلوچستان ، چندین مشکل در رابطه با بهداشت ، آب آشامیدنی ، جاده های ارتباطی ، کیفیت آموزش ، امکانات ورزشی ، طرح جامع وجود دارد و یک فاصله قابل توجه با استانداردهای استان وجود دارد.

از نظر محرومیت می توان گفت جنوب کرمان و میناب نیز مناطق محروم محسوب می شوند اما در چابهار اوضاع متفاوت است.

در حال حاضر 81٪ از جمعیت جنوب منطقه از طریق آب تأمین می شوند و در پنج شهر این منطقه سیستم فاضلاب وجود ندارد.

از زمان افتتاح بازارچه مرزی ریمدان 4 سال می گذرد اما این مرز همچنان غیرفعال است ، در صورت استفاده از ظرفیت مرز ، شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا خواهیم بود.

* برای حل مشکلات منطقه چه کارهایی باید انجام شود و موانع توسعه منطقه چیست؟

معین الدین ساعدی: برای حل مشکلات منطقه ، ابتدا باید مشکل را تصدیق کنیم و چهره آن را روشن نکنیم. ما بین یک نماینده ناکارآمد و یک نظام جمهوری که نتایج و مزایای زیادی ایجاد کرده است تفاوت قائل می شویم.

به گفته وی ، مسیرهای بلااستفاده بسیار گسترده تر از مسیرهای پیموده شده است و مشکلات در این منطقه متفاوت است و لازم است تعریف جدیدی از محرومیت ارائه شود.

متأسفانه برنامه های توسعه ملی بدون توجه به کاربردهای محلی اجرا می شود و توسعه یک طرفه مانعی برای توسعه می شود ، در حالی که توسعه پایدار مستلزم توسعه انسان محور است و وقتی به اهداف توسعه می رسیم ، شاهد افزایش کیفیت های انسانی در منطقه هستیم.

اگر می خواهیم سواحل مکران را توسعه دهیم ، ابتدا باید به توسعه انسانی مکران دست یافت و اگر توسعه محلی حاصل نشود ، بندر ، پتروشیمی و راه آهن مشکلی را حل نمی کند ، زیرا چنین پروژه هایی برای اقتصاد کشور برنامه ریزی شده و به درد مردم نمی خورد.

نباید فراموش کنیم که ساکنان منطقه مسلمان و ایرانی هستند و 5٪ آنها شناسنامه ندارند. این سبک حاشیه سازی در جمهوری اسلامی صحیح نیست و مسئولان باید نسبت به این موضوع توجه کنند. انسان ها برای مقابله با آنها می توانند زمین خوار باشند.

برای اولین بار ، یک فرماندار که فرماندار سابق چابهار نیز بود ، درگیر موضوع حومه نشینی چابهار بود و صندوق مسکن و ستاد بازآفرینی شهری در منطقه ملزم به انجام اقدامات لازم شدند.

انقلاب متعلق به مستضعفین است و نهادهایی که بخشی از وزارت کشور و صندوق مسکن هستند باید به عنوان نهادهای مرکزی فعالیت کنند. علاوه بر این ، نهادهای انقلابی مانند بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرایی فرمان امام ، قرارگاه خاتم و بسیج سازندگی باید به طور جدی به این موضوع رسیدگی کنند.

اکنون ساخت هزار واحد مسکونی توسط وزارت راهداری تأمین می شود و ورود صندوق مسکن به تخصیص زمین مردم بستگی دارد و باید در مورد بودجه زیرساخت های منطقه اندیشید.

مهمترین مشکلات ساکنان منطقه چابهار چیست؟

معین الدین ساعدی: در حال حاضر مهمترین مشکل ما آب آشامیدنی است و سایر زیرساخت ها نیز مرتب نیستند تا زمانی که مردم به آب دسترسی پیدا کنند.

ساکنان چابهار در کنار دریا زندگی می کنند ، اما آب آشامیدنی ندارند. ما در این منطقه سه سد بزرگ داریم که دو سد آن ساخته و تخلیه شده است اما روستاییان دشتیاری و باهو کلات به دلیل تکمیل نشدن شبکه آبرسانی به پایین دست دسترسی به آب ندارند. آنها همچنین به اواپراتور تبدیل شده اند و سالانه میلیون ها متر مکعب آب تبخیر می شود.

وزارت نیرو باید از ساکنان منطقه عذرخواهی کند زیرا قانون ششم توسعه ، وزارت انرژی را موظف به استفاده از شبکه های نمک زدایی کرده است. از طرف دیگر ، بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس از آب دریا استفاده می کنند ، نمک زدایی می کنند و آب مصرف می کنند. آنها کشاورزی را تأمین می کنند اما ما حتی برای آب آشامیدنی مردم کاری انجام نداده ایم و اکنون باید آب دریا به استان های کرمان و خراسان منتقل شود و مردم بومی منطقه هنوز از آب دریا استفاده نکرده اند.

سهمیه آب ساکنان منطقه باید از 15 به 30 لیتر افزایش یابد ، اما این وعده هنوز محقق نشده است. وزیر انرژی همچنین قول داد که تا پایان سال 150 هزار نفر از ساکنان منطقه به آب آشامیدنی دسترسی داشته باشند.

* بودجه اختصاص یافته برای منطقه چابهار را چگونه ارزیابی می کنید؟

معین الدین ساعدی: در سال های گذشته ، دولت سه خط اعتباری را برای استان لغو کرد. ساختار بودجه ما عادلانه نیست. دارای مشکلات ریشه ای است و شامل اولویت ها و شاخص ها نیست. …

عدالت یک نیاز برای تخصیص منابع و فرصت هاست و همه چیز باید در جای خود باشد و بودجه سال آینده و قانون توسعه هفتم باید نگرانی های استان را برطرف کند.

در شرایط فعلی با بعد فاصله بین شهرهای استان ، استقرار ادارات کل در شهرستان چابهار ضروری است و این موضوع باید در برنامه هفتم توسعه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مجوز کشت پنبه به مدت 50 سال در 3000 هکتار از زمین ایرانشهر ممنوع بود و به این ترتیب ممنوعیت های مختلفی مطرح شد که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده ، این ممنوعیت به زودی برداشته می شود و دشت 3000 هکتاری آن اختصاص می یابد. به کشت پنبه یافته ها و کمیته امداد مسئول این بخش است.

برای بررسی مشکلات منطقه ، تاکنون 7 کارگروه تخصصی با موضوع آب ، حاشیه نشینی ، مرزها ، شیلات ، فقدان شناسنامه و اراضی ملی تشکیل شده است. متأسفانه بسیاری از اراضی روستایی بدون اینکه بدانند ملی شناخته شده اند. ما منطقه ای نداریم ، پس چرا سرزمین اجدادی مردم به چالش کشیده می شود؟

در زاهدان کمیسیون تعیین تکلیف زمین وجود دارد و کشاورز قصرقند و زرآباد به دلیل مسافت زیاد برای پیگیری تعیین تکلیف به مرکز شهر نمی رود و بازنده دادخواست به دنبال یافتن راه حل قانونی است تا مردم بتوانند حقوق خود را بدست آورند.

* وضعیت حوزه های آموزشی حوزه انتخابیه شما چگونه است؟

معین الدین سعیدی: فضاهای آموزشی منطقه با مرز استان و استانداردها فاصله قابل توجهی دارند و سرانه آموزش در کشور برای هر دانش آموز 6 متر است. در بخشی از استان این سرانه 8 متر یا بیشتر است اما در جنوب استان یک متر است.

به عبارت دیگر ، ما منطقه ای داریم که 15000 دانش آموز دارد اما تحصیلات مستقل ندارد و در جای دیگر با 1500 دانش آموز در بخش آموزش مستقل است. این حقایق عدالت آموزشی را به چالش می کشند. ما از نظر کمی و کیفی مشکل داریم.

رقابت دانش آموزان در آزمون و کنکور برابر نیست و به دلیل کمبود امکانات ، این رقابت قابل مقایسه نیست. در کنکور ، همانند سالهای گذشته ، باید برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی سهمیه ویژه در نظر گرفته شود. بودن.

ما اکنون در استان با کمبود معلم روبرو هستیم و معلمان با مشکلات متعددی روبرو هستند از جمله طرح خرید خدمات که به عنوان شکل جدیدی از برده داری در حال ظهور است و وعده های داده شده در این بخش محقق نشده است.

در همین راستا از وزیر برنامه ریزی سال شد و اقدامات لازم برای تأمین معیشت این افراد انجام شد.

ما به خارج و مخالفان و دشمنان نگاه نمی کنیم. اگر جمهوری اسلامی به دردسر بیفتد ، مردم سیستان و بلوچستان اولین کسانی هستند که پیش از مردم تهران وارد میدان می شوند ، زیرا ارتباط آنها با نظام ، انقلاب و رهبری جدایی ناپذیر است ، اما نجابت و صبر آنها نباید عقب ماندگی ایجاد کند. . بگذارید بمانند.

س: عملکرد رسانه ها در انعکاس سفر اخیر رئیس مجلس به استان ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

جلال رشیدی: برای پاسخ به این سوال باید ببینیم ذهنیت مجلس انقلابی چیست؟ آیا طرح هایی که تصویب می شود برنامه هایی است که نیروهای انقلابی آرزو دارند در مجلس ارائه شود یا در حاشیه هایی مانند دنا پلاس ، واکسن آنفلوانزا و فیلتر کردن نقش دارند؟ .

به نظر می رسد رسانه های انقلاب در کنار مجلس نیستند و برای پوشش اقدامات انجام شده همکاری نمی کنند ، در حالی که رسانه ها باید کار انجام شده را منعکس کرده و روند کار را تکمیل کنند.

برای بازدیدهای میدانی ، بسیاری این فضاسازی را ایجاد کرده اند که اگر بخواهد کمکی کند ، کار مجلس نیست که بنشیند و تصویب کند ، اما واقعیت این است که نشستن در اتاق های شیک و گزارش حتی گزارش های دقیق در جلسات نمی تواند حل کند مشکل تا زمانی که مشکل را حل کند. به دقت نگاه نکنید ، حتی صدها گزارش نمی توانند شما را با عمق مشکلات آشنا کنند.

نکته قابل توجه این است که تعدادی از نمایندگان بدون اینکه به آنها گفته شود به هفت تپه ، غزنی و حومه چابهار رفتند ، زیرا نمایندگان نیازی به صحبت ندارند و می توانند از طریق تعدادی مصاحبه این کار را انجام دهند ، اما هدف نمایندگان این بود که ما صدای مردمی هستند که صدای آنها به جایی نمی رسد.

در این سفرها ، اگر نمایندگان سایر استان ها آنها را همراهی کنند ، نماینده دیگر تنها نیست و مقامات متوجه می شوند که پارلمان در پشت آنها قرار دارد.

مجلس انقلابی خوب کار می کند. ما باید با هم همکاری کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم. این وظیفه قانونگذاران است و کارهای اجرایی به عهده مسئولان است. خوشبختانه در این سفر به ممنوعیت تراول رسیدیم و کشت پنبه پس از 50 سال دوباره ممنوع شد. مورد بررسی قرار گرفت.

در بحث حاشیه سازی ، آژانسهای مختلف وظیفه داشتند تا آب آشامیدنی را اصلاح و حساس سازی کنند و شبکه آبرسانی را بهبود بخشند ، اما باید توجه داشت که همه مشکلات ناگهانی حل نمی شوند ، اما این دستاوردها خوب است.

شهرستان دشتیاری در سیستان و بلوچستان چندین سال است که به مشکل برمی خورد و گروه های جهادی در منطقه فعالیت می کنند ، اما وقتی در مجموع 12 نماینده وارد این موضوع می شوند ، برای حل مشکلات حساسیت ایجاد می شود.

در “مرودشت ، ارسنجان و سعادتشهر” 400000 نفر جمعیت داریم که با کمبود آب روبرو هستند اما به آب دسترسی دارند اما در سیستان و بلوچستان این کمبودها بسیار متفاوت است و برای دسترسی به آب باید ساعتها رانندگی کنید و مردم از آب هوتک استفاده می کنند . آنها از “نقاط داغ” استفاده می کنند که دارای آب راکد هستند و همچنین توسط حیوانات وحشی استفاده می شود.

حاشیه نشینی در چابهار را چگونه می بینید؟

جلال رشیدی: ریشه های حاشیه نشینی در چابهار ریشه در اختلافات ارگان های دولتی دارد که ابتدا باید حل شود تا پس از تعیین تکلیف زمین ، بتوانیم درباره زیرساخت های راه و برق تصمیم گیری کنیم.

ظرفیت های زیادی در منطقه وجود دارد که عمداً یا ناخواسته مورد غفلت واقع شده است ، در حالی که چابهار بیشترین نیاز کشور را از نظر ماهی برآورده می کند ، اما مردم آنجا محروم هستند و این سال مطرح می شود که چرا پدیده قاچاق یکی از مشکلات است؟ . آیا منطقه ای وجود داشته و هیچ راه حلی در نظر گرفته نشده است؟ و دولت ها راهی برای تبدیل این تهدید به فرصت نیافته اند.

اگر تعدادی پالایشگاه در این منطقه ساخته شود ، قاچاقچی كوچك ، كه همان صادر كننده كوچك است ، می تواند بنزین و گازوئیل بفروشد و با سپردن كار به جوانان ، می توان تحریم ها را دور زد.

نماهای مرز باید تغییر کند. اگر این اتفاق بیفتد دیگر نیازی به نیروهای نظامی و هزینه های انسانی و مالی نخواهد بود. اکنون تجارت در مرزهای ترکیه ، سرخس و سایر بازارهای این کشور در حال انجام است ، اما در اینجا مرز از امنیت بیشتری برخوردار شده است.

* به نظر شما مهمترین مشکل سیستان و بلوچستان چیست؟

جلال رشیدی: مشکلات ما در این منطقه سیاسی نیست بلکه اجتماعی و فرهنگی است و ناشی از تفکر لیبرالیسم است. در تهیه آب آشامیدنی آنها مشکل دارید.

امارات ، عربستان سعودی ، عمان و قطر اکنون با نمک زدایی آب دریا به کشاورزی مشغول هستند. به این مسائل بیشتر توجه کنید.

باید موضوع ترال روشن شود ، مافیایی که این دو نیرو باید وارد شوند تا 2 سال ممنوع شود ، چه کسانی از ترال سود می برند ، آیا ماهیگیرانی که از نسلی به نسل دیگر ماهیگیری می کنند ، سهمی دارند؟ این موضوع باید مورد موشکافی قرار گیرد و رسانه ها درگیر آن شوند.

قوانین نیز نیاز به بازنگری دارند زیرا متأسفانه قوانین بدون در نظر گرفتن جزئیات مناطق مختلف تهیه و برای اجرا به فرمانداران و فرمانداران ابلاغ می شود ، در حالی که هر منطقه به قوانین خاص خود نیاز دارد.

طرحی را برای توسعه سواحل مکران آماده کنید تا ظرفیت های گردشگری منطقه را احیا کرده و به رشد منطقه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا