اقتصاد ایران

طرح حمایت معیشتی و اثرات سوء آن بر زندگی مردم

سید حسین رضوی پور در گفت و گو با پایگاه خبری اسلام آباد پرس، در مورد طرح حمایت از معیشت مجلس گفت: در روزهای اخیر طرح حمایت از معیشت مجلس شورای اسلامی با 215 رأی موافق تصویب و برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شد. طرحی که در آن 30 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرح حمایت از معیشت در نظر گرفته شده است.

این اقتصاددان افزود: در طرح فوق الذکر دو منبع برای تأمین این بودجه پیش بینی شده است که شامل 15 میلیارد تومان برای فروش دارایی های دولت و 15 میلیارد تومان دیگر برای کاهش برخی دیگر از هزینه های برنامه ریزی شده است. در طرح اصلاح یارانه بنزین. ، این است.

افزایش پایه پولی در نتیجه اجرای طرح حمایت از معیشت

وی ادامه داد: این در حالی است که دولت در دریافت قسمت زیادی از درآمد پیش بینی شده از هر دو منبع برای سایر هزینه های پیش بینی شده در بودجه سال 1999 خیلی موفق نبوده است. به عبارت دیگر ، این منابع درآمد در عمل محقق نمی شوند و تأمین مالی طرح حمایت از معیشت در واقع منجر به افزایش پایه پولی و درآمدزایی از کسری بودجه می شود.

رضوی پور اظهار داشت: مهمترین نکته این است که حتی در ظاهر می توان منابع پیش بینی شده برای این مصوبه را به فروش دارایی ها یا اصلاح حامل های انرژی نسبت داد ، اما با توجه به کل کسری دولت ، در عمل ، دولت هزینه های دیگر را تأمین می کند. ” از دو طریق پابرجا خواهد ماند و بدون شک کسری بودجه برای تأمین این هزینه ها درآمدزایی خواهد کرد. به عبارت دیگر ، به هر ترتیب ، این طرح منجر به افزایش 30 تریلیون تومانی درآمدزایی از کسری بودجه خواهد شد.

وی در تشریح درآمدزایی از کسری بودجه گفت: درآمدزایی از کسری بودجه به این معنی است که دولت منابع مختلف را از طرق مختلف مانند وام گرفتن از بانک مرکزی یا برداشت از صندوق توسعه ملی و در واقع چاپ پول جدید تأمین می کند.

این اقتصاددان به معایب درآمدزایی از کسری بودجه اشاره کرد و گفت: موضوع این است که چاپ 30 هزار میلیون تومان پول جدید در شبکه بانکی کشور هفت تا هشت برابر گردش مالی ایجاد می کند. این رابطه “ضریب افزایشی” نامیده می شود. به عبارت دیگر ، اگر دولت 30 هزار میلیارد تومان پول جدید منتشر كند ، نقدینگی كشور چیزی بین 210 تا 240 هزار میلیارد تومان اضافه می كند. این در حالی است که نقدینگی کشور به 2.9 میلیارد تومان نزدیک می شود و این رقم باعث رشد نقدینگی 7 تا 8 درصدی خواهد شد. طبق نظریه های پولی و همچنین با توجه به توقف رشد اقتصادی در کشور ، تقریباً می توان حدس زد که این نرخ رشد نقدینگی نیز تأثیر مشابهی بر تورم داشته باشد. این یعنی تورم 7 تا 8 درصدی فقط در نتیجه این کمک های خیرخواهانه! ایجاد خواهد شد

این اقتصاددان افزود: در طرح فوق الذکر دو منبع برای تأمین این بودجه پیش بینی شده است که شامل 15 میلیارد تومان برای فروش دارایی های دولت و 15 میلیارد تومان دیگر برای کاهش برخی دیگر از هزینه های برنامه ریزی شده است. در طرح اصلاح یارانه بنزین. ، این است.

افزایش پایه پولی در نتیجه اجرای طرح حمایت از معیشت

وی ادامه داد: این در حالی است که دولت در دریافت قسمت زیادی از درآمد پیش بینی شده از هر دو منبع برای سایر هزینه های پیش بینی شده در بودجه سال 1999 خیلی موفق نبوده است. به عبارت دیگر ، این منابع درآمد در عمل محقق نمی شوند و تأمین مالی طرح حمایت از معیشت در واقع منجر به افزایش پایه پولی و درآمدزایی از کسری بودجه می شود.

رضوی پور اظهار داشت: مهمترین نکته این است که حتی در ظاهر می توان منابع پیش بینی شده برای این مصوبه را به فروش دارایی ها یا اصلاح حامل های انرژی نسبت داد ، اما با توجه به کل کسری دولت ، در عمل ، دولت هزینه های دیگر را تأمین می کند. ” از دو طریق پابرجا خواهد ماند و بدون شک کسری بودجه برای تأمین این هزینه ها درآمدزایی خواهد کرد. به عبارت دیگر ، به هر ترتیب ، این طرح منجر به افزایش 30 تریلیون تومانی درآمدزایی از کسری بودجه خواهد شد.

وی در تشریح درآمدزایی از کسری بودجه گفت: درآمدزایی از کسری بودجه به این معنی است که دولت منابع مختلف را از طرق مختلف مانند وام گرفتن از بانک مرکزی یا برداشت از صندوق توسعه ملی و در واقع چاپ پول جدید تأمین می کند.

این اقتصاددان به معایب درآمدزایی از کسری بودجه اشاره کرد و گفت: موضوع این است که چاپ 30 هزار میلیون تومان پول جدید در شبکه بانکی کشور هفت تا هشت برابر گردش مالی ایجاد می کند. این رابطه “ضریب افزایشی” نامیده می شود. به عبارت دیگر ، اگر دولت 30 هزار میلیارد تومان پول جدید منتشر كند ، نقدینگی كشور چیزی بین 210 تا 240 هزار میلیارد تومان اضافه می كند. این در حالی است که نقدینگی کشور به 2.9 میلیارد تومان نزدیک می شود و این رقم باعث رشد نقدینگی 7 تا 8 درصدی خواهد شد. طبق نظریه های پولی و همچنین با توجه به توقف رشد اقتصادی در کشور ، تقریباً می توان حدس زد که این نرخ رشد نقدینگی نیز تأثیر مشابهی بر تورم داشته باشد. این یعنی تورم 7 تا 8 درصدی فقط در نتیجه این کمک های خیرخواهانه! ایجاد خواهد شد

افزایش سرانه هزینه 150،000 تومان

رضوی پور اظهار داشت: حالا بیایید از این 30 میلیارد تومان حساب کنیم که چه سود و زیانی نصیب گروه های آسیب پذیر می شود. با توجه به نرخ سرانه درآمد یک میلیون و 875 هزار تومانی به قیمت های جاری در پایان سال 1398 ، صرف نظر از سایر عواملی که تورم را تحت تأثیر قرار می دهد ، فقط از اجرای این طرح ، هزینه سرانه افراد افزایش می یابد. ماهیانه حدود 131 تا 150 هزار تومان. . به عبارت دیگر ، در هر خانوار 131 تا 150 هزار تومان به هزینه ماهانه خانوار اضافه می شود.

وی افزود: این در حالی است که اگر این 30 میلیارد تومان فقط برای نیمه دوم سال 1399 تخصیص داده شود ، متوسط ​​سهم هر ایرانی از این مقدار در هر ماه حدود 60 هزار تومان و سهم سه دهک پایینی درآمد در این برنامه ، هر نفر در ماه است. ” 120،000 تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بنابراین میزان تورم ناشی از این طرح بیشتر از مبلغی است که به عنوان پشتیبانی به هر شخص پرداخت می شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مهمترین نکته این است که این 30 میلیارد تومان فقط برای سال 1399 مقصد بوده و ادامه این مسیر در سال آینده به 60 هزار میلیارد تومان بودجه جدید نیاز دارد اما اثرات تورمی این 30 هزار میلیارد تومان فقط در معاش تأثیری دارد. ادامه این طرح در سال آینده نیز پیشرفت خواهد کرد. مجلس منابع جدیدی برای ادامه این طرح در سال آینده پیش بینی نکرده است. آنچه واضح است این است که نه فروش دارایی های دولت و نه درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین منابع پایداری برای ادامه این طرح نخواهد بود.

پارلمان به دلایل سیاسی وارد این موضوع شده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس نمی دانند؟ وی گفت: “بیایید خوش بین باشیم.” چرا آنها به توصیه های متخصصانی که گزارش مرکز تحقیقات مجلس را می دانند و می خوانند گوش ندادند و بدتر از همه ، چرا آنها این طرح را با عجله تأیید کردند؟

رضوی پور اظهار داشت: شاید آنها تصور می كنند كه منابع این طرح از محلاتی ساخته می شود كه تورم ایجاد نمی كنند یا شاید برخی از نمایندگان تصور می كنند كه این تحلیل شدت تورمی كه ایجاد می شود خیلی دقیق نیست. در این صورت ، آنها باید وقت بیشتری را برای بررسی طرح صرف کنند.

وی افزود: اما اگر می خواهیم واقع بین باشیم و خوش بین نباشیم ، واقعیت این است كه مجلس شورای اسلامی به دلایل سیاسی وارد این موضوع شده است. مجلس دائماً در تلاش است تا تصویری جدید و دلسوزانه از خود نشان دهد. سعی کنید به مردم نشان دهید که می خواهید کارها را به درستی انجام دهید. از طرف دیگر ، دولت تمام راه های ورود به پارلمان را بسته و از تأمین مالی پروژه های حمایت از منابع جدید درآمد مانند مالیات های جدید جلوگیری کرده است. زیرا از نظر سیاسی ، دولت معیشت و پیروزی سیاسی مجلس را نمی خواهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه فی‌الواقع باید گفت طرح حمایت معیشتی، یک طرح سیاسی است و نه اقتصادی، تصریح کرد: همان قدر که طرح دولت برای افزایش حقوق کارکنان از محل تعمیم فوق العاده ویژه، مخرب و تورم‌زا بود، طرح معیشتی مجلس هم آثار مشابهی خواهد داشت. لیکن با توجه به اینکه اغلب مردم آثار مستقیم را می‌بینند و نه آثار غیر مستقیم را (یا لااقل سیاستمداران ما چنین فکر می‌کنند) رقابتی نامعقول و سیاسی میان دولت و مجلس برای اجرای طرح‌های پوپولیستی معیشتی شکل گرفته است که نتیجه موارد مشابه آن در گذشته را می‌توان در رشد ۵.۴ درصدی پایه پولی و رشد ۳۶ درصدی نقدینگی طی یک سال گذشته ملاحظه کرد.

وی تأکید کرد که لزوم حمایت از معیشت گروه های آسیب پذیر در شرایط فعلی اقتصادی کشور بر هیچکس پوشیده نیست. اما نحوه تأمین معاش نیز مهم است. اگر هدف از برنامه های حمایتی دولت یا پارلمان حمایت از افراد آسیب پذیر است ، لازم است اقدامات به گونه ای انجام شود که مغایر با هدف اصلی نباشد. اکنون زمان آزمایش و خطا نیست. همچنین در میانه این عرصه ، مقابله با دشمن خارجی ، اولویت دادن به رقابت های داخلی و سیاسی ، اگر خیانت نباشد ، اصلاً بی پروا نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا