اقتصاد ایران

طرح اصلاح بودجه عملی نشد!

به گزارش پایگاه خبری اطلاع رسانی اسلام آباد پرس، بودجه این کشور مبتنی بر نفت است و در سالهای اخیر مشکلات عمده ساختاری داشته است ، اما دولت برای تسهیل درآمد حاصل از فروش نفت خام از اصلاح آن خودداری می کند. در سال های اخیر ، به ویژه در سال های 1998 و 1999 ، که درآمد نفت کاهش یافت ، انتظار می رفت سیاست گذاران به ناچار به سمت اصلاحات بودجه ای در ساختاری بروند ، اما متأسفانه دولت منبع درآمدی دریافت کرد. بودجه رسمی و نامتناسب هر ساله به کنگره ارائه می شد. ناپایدار است و به اقتصاد آسیب می رساند.

طبق یک نظرسنجی ، در سالهای اخیر دولت مواردی را متناسب با اصلاحات ساختاری بودجه در لایحه بودجه سالانه لحاظ نکرده است و طبق قانون اساسی ، کنگره حق دستکاری بیش از حد در لایحه بودجه را ندارد ، بنابراین کنگره نمی تواند کاری انجام دهد. بود. در دو سال گذشته هیچ اصلاح اساسی در بودجه صورت نگرفته است. اما جالب اینجاست که محمد بیکر نواکت ، رئیس سازمان بودجه برنامه ، نه تنها وابستگی خود را به نفت برطرف کرده است و لایحه بودجه امسال همراه با اصلاحات ساختاری (سال گذشته) ، بلکه توسط دولت نیز به مجلس ارائه شده است. به جای اعتراف به اشتباهات و کاستی ها ، باور کنید. در این زمینه ، او توپ را به زمین کنگره می اندازد و معتقد است که اصلاحات ساختاری باید با کنگره آغاز شود!

نوبخت: در بودجه امسال 99 بخش واقعی نفت در بخش فعلی مورد استفاده قرار نمی گیرد

در همین راستا ، وی منابع و مصارف بودجه 99 (بودجه امسال) از جمله گزارشی از اصلاحات پیش بینی شده در برنامه اصلاحات بودجه ای بودجه ، علاوه بر جلسه دولت در 17 اکتبر را در گزارشگر گنجاند. .. او گفت. بنابراین ، از آنجا که منابع بودجه سال 1999 کمترین وابستگی را به نفت دارند ، می توان گفت که بودجه فعلی کاملاً مستقل از نفت است و روغن واقعی را صرف قطعات گران قیمت فعلی نمی کند. انجام دادن.

وی در توضیح بودجه سال 1999 ادامه داد که وظیفه اصلی بورس نفت جمع آوری مالیات است. “برنامه ما کاهش مالیات برای همه تولیدکنندگان است ، اما بر اساس آن پایه های جدیدی مانند سود سرمایه تعریف کرده ایم. ما می توانیم مالیات منطقی تر و برخی منابع را تحمیل کنیم. همچنین مشوق های جبران خسارت و مالیات در بسیاری از مکان هایی که ممکن است به نفت وابسته باشید وجود دارد.

اقتصاددان: طی چند سال گذشته 99 بودجه دارای تمام موضوعات بودجه بوده است

برای اثبات ادعای مدیر برنامه ، باید بررسی کرد که آیا اصلاحات ساختاری در بودجه 99 واقعاً انجام شده است یا خیر. در این راستا ، اقتصاددانان مهمترین انتقادات را در جریان بررسی پارلمان بودجه امسال انجام دادند. این لایحه با نادیده گرفتن اصلاحات ساختاری که دولت موظف به اجرای آن است ، از سال گذشته (1998) ارائه شده است. در لایحه بودجه 98 که سال گذشته اعلام شد ، مقامات دیگر فرصتی برای تصویب این لایحه به بهانه اعمال این تغییرات در سال آینده نداشتند و قرار بود لایحه بودجه 99 اصلاح شود. متأسفانه همه کمبودهای بودجه 98 و چند سال گذشته ، لایحه ای نیز در سال 1999 وجود داشت ، سازماندهی کاهش مالیات ، کاهش و مدیریت هزینه ها ، افزایش کارایی دستگاه ، حذف دستگاه های اضافی و درآمدزایی جدید. برنامه ای برای تولید وجود ندارد.

ساختاری را که در کشوی میز می ماند تغییر دهید!

پس از رهبر معظم انقلاب ، سازمان برنامه بودجه ملی را مناسب شرایط جنگ اقتصادی ندانست. گروه های زیادی از توانایی های حرفه ای این سازمان و متخصصان و توانایی های دانشگاه ها ، موسسات تحقیقاتی فعال در این زمینه و سازمان های اجرایی وجود دارد. ما یک ساختار بودجه و نقشه راه ایجاد کردیم و آن را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه کشور بزرگ ارسال کردیم. با این وجود ، دولت هنگام تهیه لایحه بودجه سال 1999 از این نقشه راه برای اصلاح ساختار بودجه استفاده نکرد و آن را در لایحه قرار نداد. این سازمان مجدداً این طرح را در سال 1999 به كنگره ارائه داد ، اما مورد تایید كنگره قرار نگرفت زیرا فقط یك برنامه استراتژیك بود. به گفته کارشناسان ، این برنامه فقط مقاله ای بود که صدای نمایندگان مجلس را بلند کرد.

در اواخر ماه اوت سال جاری ، او در یک برنامه تلویزیونی درباره تغییر ساختار بودجه نوشت: “با توجه به اینکه بازسازی بودجه یک عملیات اساسی است و کنگره نیز در این باره تصمیم گیری خواهد کرد ، بازسازی بودجه قانونی شده است. امیدوارم انجام شود و عملی شود. ” ما از دولت حمایت می کنیم و آن را اجرا خواهیم کرد ، حتی اگر کنگره این 142 طرح اصلاح ساختاری بودجه را به عنوان قانون به ما بدهد.

مستند سازی سازمان برنامه مشکل بودجه را حل نمی کند

با این حال نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است سندی که سازمان برنامه ژوئن به مجلس ارائه کرده برای اصلاح ساختار بودجه حیاتی نیست. در همین رابطه ، وی در مصاحبه ای گفت: به نظر من ، سندی که سازمان برنامه و بودجه در تاریخ 8 ژوئن به مجلس ارسال کرده هیچ راهی برای گره گشایی برای اصلاح ساختار بودجه کشور وجود ندارد ، زیرا اگر بود به اندازه کافی ، این لایحه در لایحه بودجه 1999 به مجلس قبلی ارائه شده بود و ما باید ردپای آن را در لایحه بودجه 99 می دیدیم. این سند یک سند سیاست نیست ، بلکه یک سند 120 صفحه ای تخصصی حاوی 9 فصل است که دو استراتژی اساسی در مورد اصلاحات مربوط به هزینه های دولت و اصلاحات مربوط به ایجاد درآمد پایدار دولت را ارائه می دهد.

وی با اشاره به انتقاد برخی از نویسندگان سند اصلاحی بودجه 99 گفت: نکته جالب اینجاست که وقتی اصلاحیه بودجه 99 به مجلس ارائه شد حتی برخی از نویسندگان همان سند اصلاحی بودجه که مربوط به سازمان برنامه و بودجه ، از لایحه دولت منحرف شد. ” آنها به آن سند اعتراض کردند و ابراز نارضایتی کردند؛ این نشان می دهد که ما نباید مستند را برای تزئین کتابخانه ها تهیه کنیم و در جلسات رسمی نیروها ارائه دهیم. یک سند به تحول اقتصادی کمک می کند که منبع تغییر شیوه های ناکارآمد ، هزینه ها و کسری درآمد دولت است. بر این اساس ، امیدواریم با ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه و حسابداری ، گامی بلند از سوی دولت شاهد باشیم.

برنامه تجدید ساختار باید در بودجه دیده شود

برخی از کارشناسان نیز معتقدند که اگر دولت در اصلاح ساختار بودجه ثابت قدم است و مصمم به انجام این کار است ، باید لایحه های لازم برای اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه کند.

یکی از اعضای هیئت علمی خوارزمی گفت: “آنچه مهمتر از برنامه سازمان برنامه و بودجه برای ارائه به مجلس است ، تهیه لوایح مربوط به ارائه این طرح بزرگ به منظور اصلاح ساختار بودجه است.” دانشگاه این لوایح باید در زمینه فرار مالیاتی و تهیه پایه مالیاتی جدید و همچنین مدیریت بدهی ها و دارایی های دولت ، چگونگی ورود منابع نفت به بودجه ، افزایش بهره وری دولت و کاهش هزینه های جاری تهیه شده و تبدیل شود. قوانین قابل اجرا برای اصلاح ساختار بودجه. . در غیر این صورت ، چند ماه دیگر این برنامه ها در مجلس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و با این که دو سال از دست داده ایم ، یک سال دیگر را از این طریق از دست خواهیم داد.

در بودجه 99 هیچ یک از محورهای برنامه اصلاح ساختار بودجه رعایت نشده است

محمد شیریجیان ، اقتصاددان ، در گفتگو با دولت در مورد برنامه بازسازی بودجه می گوید: “مراجعه به پیشنهاد اصلاح ساختاری بودجه که توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر شده نشان می دهد که 4 محور به عنوان مبنای برنامه ریزی و تدوین بودجه سالهای آینده ” این چهار محور شامل کارآیی و شفاف سازی هزینه های دولت ، ایجاد درآمدهای پایدار برای مدیریت کسری بودجه دولت ، ایجاد ثبات در متغیرهای اقتصاد کلان و در نهایت برابر سازی عدالت و توزیع عادلانه بودجه برای بهبود معیشت مردم است. با ارزیابی 99 بر اساس این هدف اصلی و چهار محور اساسی ، روشن است که نه تنها هدف اصلی اصلاح ساختاری بلکه تقریباً هیچ یک از این چهار محور اساسی نیز محقق نشده است.

ما چندین سال است که برنامه بازسازی را آماده می کنیم / خوشحالیم که می توانیم آن را در سال 1400 اجرا کنیم!

نوبخت علی رغم همه مخالفت ها با بودجه 99 ، نه تنها هرگز عذرخواهی نکرد ، بلکه مجلس را مسئول اصلاح نکردن بودجه می داند. وی اخیراً در مصاحبه ای در اینستاگرام گفت: “خبرهای خوبی از نمایندگان و رئیس مجلس شنیدم كه آنها آماده اصلاح ساختار بودجه هستند. انشا willingالله ما لایحه بودجه 1400 را بر اساس بودجه به مجلس محترم ارائه خواهیم داد برنامه اصلاح ساختار. ما چندین سال است که برنامه بازسازی را آماده می کنیم و بسیار خوشحالیم که می توانیم آن را در لایحه بودجه 1400 برای مجلس محترم تصویب و اجرا کنیم. البته انتظار ما از شورای هماهنگی روسا بود از سه شاخه برای تصویب این برنامه ؛ اما من بسیار خوشحال شدم که مجلس آمادگی خود را برای تصویب طرحی برای اصلاح ساختار اقتصادی اعلام کرد. انشا’الله ، ما لایحه بودجه 1400 را بر این اساس آماده خواهیم کرد و پارلمان در بخشهایی از این لایحه ، برنامه اصلاح ساختاری اجرا شده است. (جزئیات بیشتر)

وی افزود: دلیل عدم اجرای اصلاح ساختار بودجه این نیست که برنامه ای برای آن نداریم یا بسیار پیچیده است و آن را نمی فهمیم! بلکه اجرای اصلاح بودجه کار دشواری است. زیرا با منافع نهادها مغایرت دارد و نتیجه این است که ناگهان یادداشت 22 که به این موضوع برمی گردد در مجلس حذف می شود! البته انشاالله امسال این اتفاق در این مجلس تکرار نشود!

آقای نوبخت ، بگویید مجلس با کدام اقدام برای اصلاح بودجه های دولت مخالفت کرد!

اخیراً ، بخش مشاوره و تحقیقات سازمان برنامه و بودجه گزارشی از جهت گیری ها و راه حل های پیشنهادی لایحه بودجه 1400 را منتشر کرده است. در این مطالعه مواردی مانند اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به افراد فقیر ، ایجاد صندوق ملی ثروت ، اصلاح طرح تحول سلامت ، ایجاد پایگاه های جدید مالیاتی و … به نظر می رسد مخاطبان از این پیشنهادات بیشتر از مجموعه های دیگر است. سازمان برنامه ها و بودجه ها.

سید محمد هادی سبحانیان در گفتگویی درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه مبنی بر سرزنش نکردن اصلاحات ساختاری در بودجه در مجلس ، گفت: آقای نوبخت باید به این س answerال پاسخ دهد که قصد دارد چه اقدامات اصلاحی را انجام دهد بودجه در 7 سال گذشته مجلس با آن مخالفت کرده است. اگر آنها بتوانند 3 یا 4 مثال بیاورند ، مشخص خواهد شد که مجلس به تأخیر انداخته است یا دولت. البته هر یک از قدرت ها سهم خود را در شکست های اقتصادی دارند ، اما مسئولیت اصلی با دولت است و دخالت مجلس در بودجه نمی تواند مداخله زیادی باشد زیرا دولت ممکن است آن را نپذیرد و با اعتراض شورای نگهبان روبرو شود ، بنابراین منبع اصلاح بودجه دولت است. اما این اصلاحات اساساً هرگز به مجلس ارائه نشد.

دولت میراث ارزشمندی را در ماه های آخر برجای خواهد گذاشت

دولت در ماههای پایانی خود است و طبیعتاً لایحه بودجه 1400 که توسط این دولت تدوین و به مجلس ارائه می شود بودجه ای است که باید توسط دولت بعدی اجرا شود. دولت دوازدهم فرصت های زیادی را برای اصلاحات ساختاری در بودجه از دست داد و این فرصت سوزی هزینه های زیادی را برای اقتصاد کشور و معیشت مردم به همراه داشت که برای رسیدگی به این ضررها به فرصت دیگری نیاز دارد. اما دولت به جای طرح و توجیه بی عملی و به تعویق انداختن آن ، باید حداقل آخرین لایحه بودجه سالانه را با در نظر گرفتن اصلاحات ساختاری به مجلس ارائه دهد و میراثی ارزشمند از خود برجای بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا