راه و مسکن

دو هزار کامیون دپو شده در گمرکات ترخیص خواهند شد

به گزارش پایگاه خبری اطلاع رسانی اسلام آباد پرس، پس از اینکه یک پروژه نوسازی ناوگان سه ساله نتوانست کامیون های وارداتی ساخته شده را پاکسازی کند ، محمد اسلامی ، وزیر آند و شهرسازی ، به حسن روحانی رئیس جمهور دستور داد بلافاصله 2000 کامیون پارک شده در گمرک را سفارش دهد.

متن نامه وزیر راه و شهرسازی به رئیس جمهور:

جناب آقای دکتر روحانی

رئیس جمهور عزیز

موضوع: طرح واردات کامیون براساس بند 30 قانون مقررات دائمی برنامه های توسعه کشور است.

با عرض سلام و احترام

آنها گفتند که طرح واردات کامیون از منابع ارزی به مدت سه سال با فشار محترمانه در دستور کار قرار گرفت و پس از ثبت نام رانندگان کامیون و شرکت های فعال و فرسوده در سقف 5000 واحد. کامیون های بالای 40 سال ، افراد حقیقی و حقوقی واجد شرایط شناسایی و در وزارت صلح گنجانده شدند.

متأسفانه ، بیش از چهار ماه ، علی رغم دریافت گواهی استاندارد از سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین گواهی خدمات پس از فروش از شرکت های معتبر داخلی و ورود حدود 2000 کامیون اروپایی ، وزارت صلح از تمیز کردن کامیون های مردم خودداری کرده است. با توجه به اینکه امسال سال ساخت کامیون ها (2017) است ، کمتر از 40 روز برای پاکسازی آنها باقی مانده است و عدم انجام و پاکسازی بدهی برای حل این مشکل و همچنین جلوگیری از افزایش آن صدمات زیادی به صنعت وارد می کند. به منظور جلوگیری از هزینه کامیون ها در کشور و عدم رضایت رانندگان کامیون ، لازم است خود را به وزارت صلح معرفی کنند ، بنابراین این کامیون ها در تاریخ 12/8/99 از گمرکات کشور با مجوز ستاد اقتصادی و همچنین ارز متقاضی ترخیص می شوند.

رئیس جمهور به وزیر صلح دستور داده است که کامیون ها را تمیز کند

پس از ارسال این نامه از وزیر راه به رئیس جمهور ، در نامه ای به علیرضا رزم حسین ، وزیر صنعت معنوی ، معدن و تجارت ، از وزارت خواسته شد به وزارت اجازه دهد گمرک 3 سال کامیون ساختمانی و گودال را ترخیص کند. امکان تکمیل روند

هفت ماه پس از شروع پروژه نوسازی ناوگان ، حتی کامیون به مدت 3 سال بدون واردات ساخته شد.

براساس این گزارش ، در ژوئن سال جاری با مشارکت وزیر آندرا پرادش و شهرسازی ، سامانه ثبت نام كامیون های زیر 3 سال به منظور نوسازی ناوگان افتتاح شد.

طبق برنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای به روزرسانی ناوگان جاده ای جدید از سال گذشته ، اجرای آن در سال جاری امکان پذیر شده است ، اشخاص حقیقی و حقوقی قادر به ساخت کامیون با حداکثر طول عمر 3 سال در اروپا و کره هستند. وارد ناوگان جاده ای ژاپن شوید و کامیون های دست دوم بین 40 تا 60 سال را از بین ببرید.

بنابراین ، خودروسازان داخلی مجاز به ثبت 100 واحد در سال ، شرکت های حمل و نقل 50 واحد ، شرکت های حمل و نقل 10 شرکت و افراد از یکی از این کامیون های “نیمه جدید” هستند.

در پشت صحنه ، وزیر راه با رئیس جمهور نامه رد و بدل کرد

محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه این پروژه در ژوئن سال جاری گفت كه فروش كامیون های دست دوم فقط از طریق سیستم راه ها و سازمان های حمل و نقل انجام می شود و هیچ شركت یا فرد از آن مستقل نخواهد بود. این سیستم فروش کامیون های دست دوم را مجاز نمی داند ، اما صدرالله بمانا ، مشاور سازمان نوسازی ناوگان ، در مصاحبه ای گفت: در صورت عدم دستیابی به مجوز نهایی ، وسایل نقلیه سنگین در گمرک کالا محسوب می شوند یا باید بازگردانده شوند.

برخی از واردکنندگان در تلاشند تا دولت را برای پاکسازی این کالاها ، ثبت سفارش کامیون های دست دوم و انتقال آنها به انبارهای گمرک کشور تحت فشار قرار دهند.

مشاور رئیس سازمان نوسازی ناوگان ناوگان: گمرک 1200 کامیون دارد اما احتمال دارد به 2000 برسد!

“این نامه ای از وزیر راه به رئیس جمهور است که بر اساس بند 30 ماده 30 قانون قانون دائمی است. 3 طرح وجود دارد ، کامیون هایی با طول عمر کمتر از 3 سال ، اما نمی توان آنها را تمیز کرد.

وی افزود: بنابراین وزیر آندرا پرادش و شهرسازی در مورد نظافت این کامیون ها مطابق با قوانین و مقررات گمرکات کشور نامه ای به رئیس جمهور ارسال کرده است ؛ سفارشات واردات این کامیون ها در سیستم های تجاری و سازمان های راهداری ثبت شده است. ما تشریفات لازم را در سازمان انجام خواهیم داد و سپس اجازه آنها را به وزارت صلح می دهیم.

بمانا با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط 2 وارد کننده سفارشات خود را ثبت کرده اند ، ادامه داد: برآورد ما تعداد کامیون های باقیمانده در گمرک است ، 1200 دستگاه ، اما ممکن است 2000 دستگاه در گمرک وجود داشته باشد ، اما آمار دقیقی نداریم زیرا تعداد کامیون های وارد شده به کشور هر روز

وی افزود: هر کامیون ساخته شده در مدت 3 سال قابل اسقاط است ؛ کسانی که گواهی قراضه کامیون دارند می توانند این کامیون ها را خریداری کنند اما در عوض مجبورند ماشین فرسوده را اسقاط کنند.

بقیه کامیون ها به ارز آزاد گمرکی وارد می شوند ، نه دولتی و نیمه دولتی.

بمانا افزود كه با نظافت این 2000 كامیون ، تعمیر و تعویض كامیونهای بریده شده بلافاصله آغاز می شود. این کامیون ها به صورت رایگان وارد می شوند که از خارج نیز وارد می شود. واحد پول دولتی و نیمی از آنها در این کامیون ها لحاظ نمی شود.

وی ادامه داد: به دلیل استفاده از کامیون های وارداتی ، قیمت آنها پایین است ؛ برخی از واردکنندگان نیز می توانند فرصتی را به خریداران این کامیون ها بدهند. ما فقط در همکاری با وزارتخانه ارائه می دهیم.

جزئیات دو پروژه نوسازی ناوگان جاده ای دیگر

“علاوه بر واردات این کامیون ها ، تولید داخلی نیز داریم و خریداران کامیون های به روز شده می توانند تا 80٪ از تسهیلات را بگیرند ، نرخ سود 9-12٪ است ؛ اما خرید این کامیون ها نیز نیاز به اسقاط هر کامیون جدید تولید داخل است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از طرح های نوسازی ، طرح ریاست جمهوری است که در آن دولت 50٪ هزینه ماشین آلات سنگین مدرن شده را از محل صرفه جویی در مصرف سوخت پرداخت می کند. این 3 پروژه در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا